Emotionele Balans



Met emotionele balans bedoel ik niet dat je geen verdriet mag hebben, boos mag zijn, geïrriteerd of gefrustreerd. Of welke andere vervelende emotie, ook wel stress emoties genoemd, dan ook. Emotionele balans is dat je in staat bent om die vervelende emoties, nadat je ze doorvoelt hebt, weer weet om te buigen naar positieve emoties, ook wel verheven emoties genoemd. En ook dat je in staat bent om zelfstandig verheven emoties op te roepen en deze langer in stand weet te houden.

Waarom is dat belangrijk?

Verheven emoties geven andere signalen af aan je cellen die een andere genexpressie veroorzaken dan stress emoties. M.a.w. van verheven emoties wordt je lichaam gezonder en van stress emoties wordt je lichaam ontvankelijker voor ziektes.

Emotionele disbalans is vaak het gevolg van mentale disbalans, fysieke disbalans of financiële onrust. Het hangt dus nauw samen met de andere balansfactoren. En is dus ook goed te beïnvloeden vanuit die andere factoren. Denk je aan je emotioneel nee la mentale balans dan krijg je automatisch een meer emotionele balans. Zit je fysiek lekker in je vel, dan werkt dat ook positief op je emoties door. Heb je je werk-privé balans goed op orde dan voel je je daar goed over.

Los van dat het samenhangt met de andere factoren kun je je emotionele balans ook apart beïnvloeden. Daar zijn bepaalde oefeningen voor. Ik zal hier beneden er een tweetal geven.

Je emotionele lichaam vrij maken

Door je emoties er te laten zijn. Voel ze! Ze zijn er net voor niets. Ze geven je feedback over je leven, over hoe het gaat.

Dankbaarheid als tegengif

Dankbaarheid is een van de sterkste verheven emoties, naast liefde, verliefd op het leven, vrijheid, vreugde en inspiratie.

Hoe beoefen je dankbaarheid?

  1. Zorg voor een rustig plekje waar je 5-15 minuten kunt zitten
  2. Ga zitten en sluit je ogen
  3. Concentreer je tip je ademhaling; 3 x diep in door je neus en uit door je mond
  4. Ga vervolgens met je aandacht naar 3 dingen in je persoonlijke leven waar je dankbaar voor bent 
  5. Dan 3 dingen in je zakelijke leven waar je dankbaar voor bent
  6. En als laatste 3 dingen over jezelf waar je dankbaar voor bent (bijv. de liefde die je geeft aan je partner of kinderen, dat je altijd de vaatwasser uitruimt omdat je weet dat je partner dat vervelend vindt)
  7. Ga door tot je in je lichaam het gevoel van dankbaarheid voelt opwellen. Hoe langer je dit in stand houdt, hoe meer je jezelf programmeert voor positiviteit en hoe gezonder het is voor je lichaam

Meest recente posts

Ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker