Fysieke balans



Bij sommige ondernemers zit bewegen, sporten, ontspannen en gezond eten al in hun systeem. Die hebben een voorsprong. Bij de meesten zit dit er niet structureel in. Voor drukke ondernemers is eerst mentale of werk-privébalans verkrijgen zelfs een voorwaarde om fysiek in balans te geraken. Eerst moet ruimte in het hoofd en/of tijd in de agenda worden vrijgemaakt voor een verandering op fysiek vlak.

Fysieke balans is een niet opzichzelfstaand ding. En het mooie is dat je het wel als opzichzelfstaand item kunt aanpakken.

Fysieke balans is een gevoel. Intuïtief voel je wel wanneer je in balans bent, en ook wanneer je niet in balans bent. Fysieke balans is heel nauw verbonden met werk-privé balans , financieel balans of mentale en emotionele balans. Als een van deze vier factoren niet in balans is, dan heeft dat vaak direct effect op één of meer van de andere factoren. Zeer zeker uit zich dichtbij lands al snel fysiek.

Symptomen van mentale of emotionele disbalans die zich fysiek uit:

  • Terugkerende chronische ziektebeelden als eczeem, huiduitslag etc
  • Vermoeidheid 
  • Druk op je lichaam
  • Verkramping van spieren (vooral nek, rug en schouders)

Het fijne is dat je fysieke balans relatief gemakkelijk kunt bewerkstelligen. Je kunt al heel simpel beginnen met elke dag wandelen, of kleine stukjes hardlopen, of thuis korte beweegsessies doen zoals Tabata. Ook gezond eten draagt al ontzettend veel bij aan fysieke balans. Zelfs meditatie, stilte, een goed gesprek hebben allemaal invloed op je fysieke gesteldheid.

Voor de gevorderde: blijf lekker meermaals per week hardlopen of andere sporten die je leuk vindt beoefenen. In variatie van cardio en kracht is echter altijd aan te bevelen. Afwisseling in trainingen geeft andere prikkels aan het lichaam en hoe meer diversiteit hoe gezonder het voor je is.

Fysieke balans is individueel goed te beïnvloeden, en zal een positief effect hebben op de andere balans factoren.

Waar ga jij mee aan de slag?

Wat zou jij graag willen oppakken om je fysieke gesteldheid te verbeteren? Ga je iets doen aan je rust en ontspanning, beweging/sport of aan je eetpatroon? Of misschien zelfs wel een combinatie van twee of drie dingen?

  1. Bepaal jouw commitment. Waartoe voel je inspiratie? Wat ga je aanpakken? ____________________________________________________________________________________________
  2. Maak het zo concreet mogelijk; wat ga je concreet doen? Of: wat ga je concreet niet meer doen? 
  3. Start vandaag. Stel het niet uit tot morgen of nóg later, want dan is de kans groter dat je ego het overneemt en die wil niet veranderen. Je ego wil het zo gemakkelijk en veilig mogelijk maken voor jezelf. En veranderen is onveilig voor je ego
  4. Ga tenminste gevoelsmatig 20% buiten je comfort zone. Stretch jezelf een beetje. Dat is goed voor je zelfvertrouwen zodra het lukt:)

Dus: wat ga jij vandaag nog in gang zetten?

Suggesties voor wat je kunt doen:

  • Nog maar één dag per week snoepen
  • Starten met 30 minuten wandelen per dag of 5 dagen per week
  • Maximaal 1 of 2 of 3 glazen alcohol nuttigen  (afhankelijk van wat je vertrekpunt is)
  • Maximaal 1 dag in de week alcohol nuttigen (afhankelijk van wat je vertrekpunt is)

Meest recente posts

Ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker